Selecteer een pagina
Met de Van Oord Makelaardij Fotowedstrijd IJsselstein 2006 in volle gang, werd het tijd voor een gesprek met de juryleden. Aan de vijf werd gevraagd welke band zij hebben met fotografie en hoe zij daar in relatie tot IJsselstein tegenaan kijken. Ook werd gevraagd welke aandachtspunten zij bij de beoordeling belangrijk vinden en hoe zij de toekomst van de fotowedstrijd voor ogen zien.

PETER DOESBURG
– Wat heeft u met fotografie?
“De opslagcapaciteit van onze hersenen – onze hare schijf – is beperkt. Althans, ons vermogen om de plaatjes, die onze ogen ooit gezien hebben, te reproduceren en opnieuw gaaf voor de geest te toveren is zeer onvolkomen. De fotografie heeft ons die toverlantaarn wel aangereikt. En is daarmee een zeer welkome aanvulling op ons geheugen om het verleden nog eens terug te zien.”
– Hoe kijkt u aan tegen fotografie in het algemeen en in relatie tot IJsselstein in het bijzonder?
“Onze prachtige gemeente met zijn historische binnenstad en – heel dichtbij – daaromheen een fantastisch landschap van groene weilanden, boomgaarden, Lek en IJssel, leent zich natuurlijk bijzonder voor schitterende opnames.”
– Welke aandachtspunten rondom het beoordelen van foto’s vindt u belangrijk?
“Behalve dat bij de technische beoordeling wordt gekeken naar compositie, perspectief, licht en kleur en bij de artistieke aspecten naar originaliteit, sfeer en compositie, kunnen andere elementen een rol spelen. Het verrassingselement, een vernieuwende invalshoek, de opgeroepen emotie en de relatie die met de kijker wordt gecreëerd.”
– Hoe ziet u de Fotowedstrijd IJsselstein in de toekomst en aan welke mogelijkheden/ideeën denkt u?
“Als een fenomeen dat vooral doorgezet moet worden. Het is mooi dat alle winnende foto’s op de website www.foto-wedstrijd.nl worden geplaatst. Op de Overtoom of de Plaats kan een groot flatscreen worden geplaatst waarop de mooiste verbeeldingen van IJsselstein permanent vertoond worden.”

HUIB VELDHUIJSEN
– Wat heeft u met fotografie?
“Sinds mijn vijftiende fotografeer ik, nooit uit hobby, maar met doel: Paul Huf worden. Ik schreef zijn leraar voor lessen en die kreeg ik. Nadien heb ik de School-voor-Fotografie-en-fotonica gedaan en had enige jaren een studio. Daarnaast vond ik het leuk om voor mijn vakorganisatie tentoonstellingen te organiseren. Nadien ook in IJsselstein: De-Wereld-in-Kleur aan de stadsmuur en Vereeuwigd in Stadsmuseum. Daarbij ging het niet om eigen werk, maar trad ik meer op als art-director.”
– Hoe kijkt u aan tegen fotografie in het algemeen en in relatie tot IJsselstein in het bijzonder?
“Nu fotograferen zeer toegankelijk is geworden, doordat bijvoorbeeld materiaalkennis niet nodig is om filmkosten te besparen, is de nadruk komen te liggen op beeldredactie. Het door elkaar heen gebruiken van media is daarin een interessante ontwikkeling. Hierdoor is ook organisatie van events dichter bij fotografie gekomen en draait het in al deze zaken om publiek bereiken, met welk medium ook.”
– Welke aandachtspunten rondom het beoordelen van foto’s vindt u belangrijk?
“Wedstrijden zijn altijd competitie. Iedere foto gaat de strijd aan met
een andere inzending. Daar ontstaat een volgorde uit. Zelf selecteer ik door eerst eruit te halen wat niet aan basiscriteria voldoet. Dan kunnen foto’s gegroepeerd worden op bijvoorbeeld thema. Van vier molenfoto’s zal er waarschijnlijk maar één een beoordelingsronde verdergaan. Techniek is vaak van minder belang dan sfeer. Als wantechniek stoort, komt dat vanzelf terug.”
– Hoe ziet u Fotowedstrijd IJsselstein in de toekomst en aan welke mogelijkheden/ideeën denkt u?
“Ik denk dat met de komst van crossmediale technieken het aardig is om mensen met mobieltjes uit te dagen. Doordat deze vorm meer toelaat om juist op onverwachte ogenblikken foto’s te maken, zou dat misschien wel een mooi uitgangspunt zijn voor een wedstrijd met als titel ‘Ik was toevallig in IJsselstein op DIT moment’.”

JAN KLOMP
– Wat heeft u met fotografie?
“Ik heb niet zoveel met fotografie in het algemeen, maar wel met fotografie van steden. De laatste jaren doe ik niet anders in mijn vakanties.”
– Hoe kijkt u aan tegen fotografie in het algemeen en in relatie tot IJsselstein in het bijzonder?
“IJsselstein heeft veel mooie plekjes. Het thema van dit jaar, ‘NATUURLIJK woont u in IJSSELSTEIN’, daagt mensen uit om die plekjes te bezoeken en vast te leggen op een foto. De natuur rondom IJsselstein vormt een integraal onderdeel van het wonen in en om IJsselstein. Het zou leuk zijn als de foto’s die al op de website staan en de foto’s die daar bij gaan komen, aanzetten tot een bezoek aan de mooie plekjes in de natuur van IJsselstein.”
– Welke aandachtspunten rondom het beoordelen van foto’s vindt u belangrijk?
“Ik let erg op originaliteit. Wel plekje heeft iemand gevonden en hoe laat hij of zij het ons zien.”
– Hoe ziet u Fotowedstrijd IJsselstein in de toekomst en aan welke mogelijkheden/ideeën denkt u? 

“Fotowedstrijd IJsselstein moet na vier jaar een traditie worden,
die meer publiciteit verdient. We brainstormen daarover en willen zeker ook de link leggen naar P.R. voor onze mooie stad. De wedstrijd heeft een waardevolle plaats veroverd in het culturele leven van IJsselstein met grote promotionele waarde voor de stad.”

GEORGE TERBERG
– Wat heeft u met fotografie?
“Fotografie is, in letterlijke zin, schrijven met licht. Licht boeit me van kinds af aan enorm. Met licht en beeldhoek (compositie) kan je uitdrukking geven aan wat je te vertellen hebt.”
– Hoe kijkt u aan tegen fotografie in het algemeen en in relatie tot IJsselstein in het bijzonder?
“Fotografie zelf is uitdrukking geven aan een gevoel. IJsselstein is een parel in het groene hart. Dat zegt genoeg. Mooie dingen inspireren. Elke keer verrassen ze je.”

– Welke aandachtspuntenrondom het beoordelen van foto’s vindt u belangrijk?
“De originaliteit en sfeer van een foto vind ik van belang bij het beoordelen van de foto’s. Uiteraard ben ik ook erg benieuwd naar de creativiteit van de deelnemers. Denk daarbij aan de aparte wijze waarop zij het thema goed tot z’n recht weten te laten komen.”
– Hoe ziet u Fotowedstrijd IJsselstein in de toekomst en aan welke mogelijkheden/ideeën denkt u?
“De fotowedstrijd is de afgelopen jaren steeds meer gegroeid. Ik voorspel dat dit nog wel even doorgaat. Fotografie blijft immers een hobby van velen. Met boeiende thema’s zullen mensen telkens weer worden uitgedaagd tot het maken van die ene speciale foto. Wie weet een tentoonstelling van alle foto’s met daarbij nationale aandacht. Ik zie het wel voor me.”

Onze ijsselstreek intervieuw Nationale Fotowedstrijd
Onzeijsselstreek intervieuw Nationale Fotowedstrijd
intervieuw Ijsselstreek Nationale Fotowedstrijd

Wethouder en juryvoorzitter Doesburg voor zijn ouderlijk huis in de Schapenstraat in het centrum van IJsselstein. foto’s vindt u belangrijk?
“Met jureren doe ik alles op gevoel. Door mede-juryleden wordt mijn keuze in de gaten gehouden met betrekking tot de beantwoording aan het doel.”
– Hoe ziet u Fotowedstrijd IJsselstein in de toekomst en aan welke mogelijkheden/ideeën denkt u?
“In deze steeds sneller en vervelender wordende wereld, stimuleert de fotowedstrijd een aantal belangrijke zaken bij de deelnemers: creativiteit, inspiratie, discipline en veel lichamelijke acties. De fotowedstrijd is een initiatief dat ik van harte toejuich.”

NATALIA TALITSCH
– Wat heeft u met fotografie?
“Foto’s leggen herinneringen vast. Een foto kan je zelfs na jaren mee terugnemen naar die ene speciale persoon of dat ene waardevolle moment; de herinnering leeft op. Ikzelf vind het speciaal om door middel van foto’s ‘terug te gaan’ naar plekken waar ik geweest ben,
zoals Indonesië en Afrika. Maar ook foto’s van mijn overleden vader
zijn me dierbaar; ik bekijk de foto en het is net alsof hij weer bij me is.”
– Hoe kijkt u aan tegen fotografie in het algemeen en in relatie tot IJsselstein in het bijzonder?
“Fotografie is een onderdeel in het dagelijks leven van velen. Foto’s worden gemaakt om die ene speciale persoon of ervaringen voor eeuwig vast te leggen. Zonder foto’s zou ik niet weten hoe mijn overgrootouders eruit zagen. Ik kan me nu een beeld vormen bij de verhalen die mijn ouders over vroeger vertelden. Voor wat betreft IJsselstein. IJsselstein is historie, natuur, architectuur, cultuur, shoppen en uitgaan tegelijk; het is prachtig dit veelzijdige te kunnen vastleggen.”

DEELNEMEN
Tot en met 23 december kan iedereen deelnemen. Dat kan online door het formulier links op de internetpagina’s in te vullen, de foto toe te voegen en het formulier te versturen. Foto’s kunnen ook worden afgedrukt. Het formaat moet 20 x 30 cm zijn. Inleveren kan bij VVV IJsselstein, Evotique Kodak Express en Van Oord Makelaardij. Kijk op www.foto-wedstrijd.nl voor meer informatie, voorgaande wedstrijden en zelfs foto’s van de fotowedstrijd die in 1934 in IJsselstein georganiseerd werd. Deelnemers kunnen één foto insturen waarmee zij het thema tot uitdrukking willen brengen. Van een boeiend sfeerbeeld in de stad tot een prachtig panorama ergens anders in de Lopikerwaard. Dat kan met de natuur te maken hebben, met het wonen in de Lopikerwaard of een combinatie van beide. Deelnemers kunnen zich laten inspireren door deze mooie omgeving. Dat mag van alles zijn. Een mooi vergezicht, een closeup van een huis, de natuur of een landschapsbeeld. De keus is aan de deelnemers.

AIS MEDIA PUBLIEKSPRIJS
Nadat de jury de beste foto’s heeft bepaald heeft, komt de top-10 op tien januari 2007 in weekblad Zenderstreeknieuws en op twaalf januari in Onze IJsselstreek te staan. Ook zullen deze foto’s tussen tien en twintig januari te zien zijn op AIS TV Kabelkrant. Iedereen kan tot en met twintig januari, 17.00 uur, stemmen op zijn of haar favoriete foto. Dat kan door de stembon in te leveren die in de kranten worden afgedrukt. Inleveren kan bij de
volgende adressen:
VVV IJsselstein – Benschopperstraat 41, Evotique
Kodak Express – Utrechtsestraat 49
Van Oord Makelaardij – Benschopperstraat 35.
De winnaar winteen schitterende digitale camera.